Конспекти уроків

Тема. Письмо малої букви «пе». Підготовчі графічні вправи. Написання складів. Складання і записування слів і  вивчених букв.
Мета. Вчити учнів писати малу букву п,склади і слова з нею. Формувати навички звукового,    складового, звуко – буквенного аналізу слів. Розвивати вміння спостерігати, співставляти. Виховувати любов до народних традицій, старанність.
                                                               Хід уроку
І Організація класу
Пролунав уже дзвінок.
Починаємо урок.
-       -  Відкриваємо скриньку гарного настрою. Подаруйте усмішку друзям, гостям, мені.
-        - Тихенько сідайте.
-       -  Яким має бути наш урок? (Цікавим, незвичним)
-      -   А якими ми маємо бути? (Уважними, зосередженими, працьовитими).
ІІ Створення ситуації успіху
-       -  Відгадайте, хто іще завітав до нас на урок?
-         Вісім ніг, як вісім рук. Вишивають шовком круг. (Павук)
-       -  Назвіть перший звук у цьому слові.
-       -  Дайте йому характеристику.
-      -   Знайдіть у касі букву, якою його позначимо.
-      -   Куди вона піде на роботу? (В будиночок глухих приголосних звуків)
-      -   Яку роботу виконує буква п?(Позначає твердий приголосний звук[п] , м’який приголосний звук [п’]
- [п]
=[п’]       П п

-       -  Павучок живе не сам. У нього велика родина. Послухайте про неї вірш і запам’ятайте слова зі звуками[ п],[ п’].
Павучиха павучкам пічку розпалила.
Павучиха павучкам пиріжки ліпила.
Пиріжок, печись в печі, ще пампушки й калачі.
Попід тином павутина, з пиріжками вся родина.

       -Відкрийте зошити і подивіться, які гарні пиріжки спекла павучиха. А знаєте чому їх так багато? Бо вона запросила гостей.
  -Хто це до них прийшов? Чому саме півник і пава? (Бо їх назви починаються звуками  [п],[ п’]).
-Яке слово написали павучки у звуковій моделі? . (Півник) Доведіть.
Фізхвилинка
-Поки ми відпочивали пустуни – павучки розкидали кубики зі словами. Давайте спробуємо заново скласти слова.   
к
с
о
и
  
и
о
о
с
к
П
 
и
а

а
П
с
н
к

П
с
к
а
о

Слова:  писанка, покоси, коси, пасок.
Хвилинка каліграфії
-      -   Яке слово зайве? (коси)
-       -  Чому? (У ньому перший звук [к])
-       -  Якою буквою його позначимо?
-        - З яких елементів вона складається? (з прямої похилої лінії і двох кривих)
-        - Напишемо у зошитах букву к один раз.
-        - Назвіть перший склад у слові коси  (ко).Запишемо 1 раз.
-Назвіть другий склад (си). Запишіть 1 раз.
-       -  Як зєднаємо букви о і с? Запишемо 1 раз
-       -  Напишемо слово коси.
ІІІ Створення проблемної ситуації та її розвязання
-       -  Діти, а давайте зробимо приємний сюрприз нашому гостю і напишемо каліграфічно слово павук.
-        - Чому не можемо написати? (Не вчилися писати букву п)
-        - Порівняйте друковану і рукописну букви п.
-        - Як перетворити друковану букву на рукописну?
-      -   З яких елементів складається мала рукописна буква п? (З прямої похилої лінії та похилої лінії з двома заокругленнями.)
Письмо елементів букви п
-         Пишемо пряму похилу лінію від верхньої лінії робочого рядка до нижньої лінії робочого рядка. Під рахунок: раз. Напишіть у повітрі. Наведіть зразок. Самостійно 2 елементи.
-         Від середини робочого рядка пишемо похилу лінію, під верхньою лінією робочого рядка заокруглюємо .  Ведемо лінію вниз, заокруглюючи біля нижньої лінії робочого рядка. Закінчуємо писати посередині робочого рядка. Пишемо у повітрі під лічбу: і- раз – і. Обведіть зразок у зошиті. Двічі напишіть самостійно.
Письмо букви п.
-         Пишемо пряму похилу лінію. Не відриваючи руки, повертаємося вгору по тій же лінії. Посередині рядка робимо відхилення праворуч, під верхньою рядковою лінією заокруглюємо і ведемо лінію вниз, яку заокруглюємо біля нижньої рядкової лінії. Пишемо під лічбу : раз-і, два – і. Напишіть букву у повітрі. Обведіть зразок у зошиті. Спробуйте самостійно написати дві літери. Дотримуйтесь однакових відстаней між літерами.
Пальчикова гімнастика
ІV Застосування учнями знань. Формування умінь і навичок.
-        - Прочитайте, що писатимемо у наступному рядку. (пл.)
-         -Це склад? А що це?
-         -Як з’єднані у ньому букви? (Безвідривно нижнім зєднанням).
-        - Подивіться на дошку, як я напишу. Напишемо у повітрі. Наведіть зразок. Двічі напишіть самостійно.
-        - У якому слові пишеться таке буквосполучення (плов, плаває, плита).
Аналогічно працюємо зі складами па, пи.

Фізхвилинка.
Письмо слів.
-         Прочитайте павучкові, яке слово написане на новому рядку.
-         Що воно називає?
-         Складіть з ним речення.
-         Послухайте і подивіться, як писати це слово.
-         Перший склад пас: букви п,а,с. Букви поєднуємо відривно. 2 склад: ли: букви л, и. Поєднуємо безвідривно.
-         Обведіть зразок, напишіть слово самостійно 1 раз.
-         Ще одне слово нам залишилося написати. Хто його прочитає? (Спів).
-         Скільки складів у цьому слові? Чому?
-         Напишемо його.
Зарядка для очей.
Залишилося нам виконати останнє завдання павучка. Списати речення з друкованого шрифту.
-         Прочитайте перше речення.
-         Скільки у ньому слів?
-         Назвіть перше слово. Як його напишемо?
-         Назвіть друге слово.
-         Що поставимо в кінці речення?
Аналогічно працюємо з 2 реченням.
V Рефлексія.
-         Яку букву вчилися писати?
-         З яких елементів вона складається?
-         Що сподобалося писати?
-         Що було важко?





Урок розвитку мовлення 2 клас
Тема.Складання основної частини казки за початком і кінцем та серією малюнків (І. Палагута «Про сіре мишенятко та рудого хом’ячка»)
Мета. Вчити «читати» зміст малюнків, розвивати сюжет казки за поданим початком та опорними словами. Правильно будувати речення.
                                              Хід уроку
1. Організація класу .
Діти встають у коло.
Вправа «Передай свою посмішку».
Учитель: Коли ми зустрічаємо світанок, то говоримо.....(привіт)
З посмішкою сонце дарує світло нам, надсилаючи свій.....(привіт)
При зустрічі через багато років ви крикніть друзям.....(привіт)
І посміхнеться вам у відповідь від слова доброго.....(привіт)
І ви запам'ятаєте пораду: даруйте всім друзям........(привіт)
Давайте дружно, всі у відповідь один одному скажемо ми ........(привіт)
А тепер передайте своїми посмішки один одному.
Постараємося зберегти наш гарний настрій до кінця уроку.
2. Підготовка до сприймання малюнків.
- Сьогодні до нас на урок завітають гості. Відгадайте, хто.
·        Маленьке, сіреньке, а хвостик, як шило. (Мишеня)
(На дошці прикріпити малюнок )
·         У кого комора за щокою? (У хом’яка)
- Що спільного у цих тварин? ( Це гризуни, живуть у полі, живляться зерновими культурами)
-Чи могли б вони бути друзями? (Так)
- А що роблять друзі, коли зустрічаються? (Розмовляють, граються)
3. Повідомлення теми і мети уроку
-  Давайте розглянемо у підручнику на с.123 малюнки, довідаємось, яка пригода сталася із звірятами і спробуємо її розповісти.
4. Аналіз змісту малюнків. Добір робочих матеріалів.
Малюнок 1.
Завдання, запитання вчителя
             Відповіді учнів
-         Подивіться на перший малюнок.

-         Який був день?                                      
 Теплий, ясний, сонячний, чудовий.
-         Складемо речення.
     Був чудовий сонячний день.
-         Куди прийшли мишеня та хом’ячок?
         На      берег  озера.
-         Складемо речення.
 Мишеня та хом’ячок прийшли на берег озера.
-         Доберемо слова , якими можна замінити слова мишеня та хом’ячок.
        Звірята, друзі, малюки, вони.
-         Що вони там робили?
       Ловили метеликів, гралися в доганялки.
-         Складемо речення
 Вони ловили метеликів, гралися в доганялки
-         Що  раптом побачили друзі?
 На чистій воді лежало і виблискувало велике сонечко.
-         Складемо речення
   Раптом звірята побачили на чистій воді велике сонечко.
(Складені речення записати тільки на дошці)
Малюнок 2.
-         Подивіться на другий малюнок.

-         Що вирішили зробити звірята?
         Погладити його. ( Обійняти його)
-         Складемо речення
       Звірята вирішили погладити його.
-         Що при цьому зробили?
         Шубовснули у воду.
-         Складемо речення
          Разом шубовснули у воду
-         Який у них вираз обличчя?
              Розгублений.
-         Чому?
            Бо сонечко зникло.
-         Складемо речення
            Сонечко зникло.
-         Що з ним сталося?
          Воно розбилося на дрібні шматочки

Малюнок 3
-         Переходимо до третього малюнку.

-         Як діяли мишеня та хом’ячок далі?
           Вилізли з води й гірко заплакали.
-         Складемо речення
   Друзі вилізли з води й гірко заплакали.
-         Чи хотілося їм гратися?
        Ні
 -         Складемо речення
         Їм більше не хотілося гратися.
-         Чому?
       Бо їм було шкода сонечка.

5. Ознайомлення з початком казки.
- Послухайте початок казки.
Жило - було маленьке мишеня. Одного разу повернулося воно з прогулянки  дуже зажурене.
-         Що сталося? – схвильовано спитала мама?
Мишеня схлипнуло й розповіло.
6.Колективне складання і запис основної частини казки. (На дошці і в зошитах)
- Що розповіло мишеня, ми бачили на малюнках і склали про це речення. Тепер нам треба відредагувати ці речення так, щоб мова йшла від імені мишеня та об’єднати їх у текст.
- Сьогодні такий чудовий сонячний день. Нам з Хомкою захотілося прогулятися до озера. Там ми гралися в доганялки, ловили метеликів, слухали пісню джмелика. Та раптом помітили на чистій воді біля самого берега  велике сонечко. Ми вирішили  погладити його. З розгону шубовснули у воду! Та несподівано сонечко зникло. Воно розбилося на маленькі шматочки!
  Ми з Хомкою вилізли з води й гірко заплакали. Нам уже не хотілося гратися, ловити метеликів, слухати пісню джмелика. Нам так шкода сонечка!
7.Робота з підручником.
- Прочитайте текст під малюнками. Чим закінчилася ця історія?
Мама обняла його та й каже:
- Не плач, бо в озері було не сонце, а лише його відображення.
- То воно не пропало?
- Певно, що ні!
- От добре! Побіжу сказати хом’ячкові!
8.Читання тексту казки від початку до кінця.
9. Складання продовження казки.(Усно)
- Цікава вийшла у нас казка? (Так)
- Вам хочеться розлучатися  з мишеням та хом’ячком? (Ні)
-Давайте придумаємо продовження казки.
- Скористаємося словничком.
(Словничок заздалегідь надрукувати на картках, роздати учням).

·        Радісне, веселі, грайливо, прозора, щасливі, голосно.
·        Мишеня, воно, друг, Хомка, в сльозах ,мама, звірята, сонечко, на воді.
·        Побігло, застало ,заспокоїло, розказало, пояснила, гайнули, виблискувало, стрибали, сміялися.
-         Прочитайте дієслова. Вони вкажуть нам , в якому порядку відбувалися події. (Побігло, застало ,заспокоїло, розказало, пояснила, гайнули, виблискувало, стрибали, сміялися.)

-         Доберемо до них іменники.

-         Побігло хто? (Мишеня).

-         Складемо речення.

-         Застало кого? (Хомку).

-         Заспокоїло кого? (Хом’ячка або його).

-         Розказало що? (Що пояснила йому мама)

-         Гайнули куди? (На озеро)

-         Виблискувало що? (Сонечко)

-         Стрибали, сміялися хто? (Друзі)

-         Прикрасимо речення прикметниками та прислівниками з першого рядка словничка.
Радісне Мишеня побігло до друга. Воно застало Хомку в сльозах. Мишеня заспокоїло його і розказало, що пояснила йому мама. Веселі звірята гайнули на озеро. Сонечко грайливо виблискувало на прозорій воді. Щасливі друзі стрибали і голосно сміялися.
9.Підсумок уроку.
- Що ми сьогодні вчилися складати? (Ми вчилися складати казку)
- Чому наш текст називається казкою? (Бо починається словами жило – було, звірята розмовляють, проявляють емоції ,притаманні людям)
- Що допомагало нам складати казку? (Малюнки. Словничок.)
- Чого вчить нас ця пригода?

- Ви добре потрудилися на уроці. Всі молодці!


Урок розвитку мовлення 2 клас


Тема.Складання казки за поданим початком, схемами речень і серією сюжетних малюнків (Е.Карл «Звідки прилетів метелик»)
Мета: навчати учнів складати казку за поданим початком, схемами речень і серією сюжетних малюнків, грамотно і послідовно формувати думки та поєднувати їх у зв'язному викладі, добирати для розповіді слова, найбільш вдалі для передачі думки; розвивати зв'язне мовлення; виховувати бережливе ставлення до природи.
                                                                Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Стали, діти, всі рівненько.
Посміхніться веселенько.
Настрій на урок взяли,
Працювати почали.
II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
-          На минулому уроці ми вчилися складати казку про Мишеня та Хомку.І сьогодні продовжимо вчитися складати казки . А про кого буде казка — здогадайтесь!
Тільки лялечка проснеться -                           
Враз у шати одягнеться.
Погляду не відірвати -
Здатна всіх зачарувати!
 (Після відповіді учнів показую ілюстрацію метелика).


-         Так, це метелик. Метелики — одні з найгарніших живих істот на Землі! Люди захоплювалися їх красою і називали на честь грецьких богів та героїв: Ікар, Аполлон.
-          А чому метеликів називають чарівниками? (Бо вони зазнають повного перетворення.)
-          Звідки ж прилітають  метелики?
Про це ми з вами і складемо казку.
III. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ
1. Робота за підручником (с. 130)
-          Прочитайте уривок із казки Еріка Карла нас. 130 підручника.
-          Між ким відбувається розмова? (Між кульбабкою і метеликом)
-          Що здивувало Кульбабку? (Поява метелика. Звідки він прийшов?)
-          Що їй відповів метелик? (Моя дорога була дуже довга).
2. Словникова робота
-         Давайте спробуємо  скласти дорогу метелика.(На дошці прикріплені заздалегідь картки з назвами днів тижня. Розташувати їх по порядку.)(Понеділок, вівторок, середа, четвер. п’ятниця, субота, неділя).
-         Доберіть загальну назву до цих слів? (Тиждень).
-         Чому тиждень називається тижнем?
Слово тиждень походить від поєднання слів «не робити», тобто відпочивати. Дуже давно тижнем називали один день – недільний. Це був перший день тижня. Сам тиждень називали «седмиця» - сім днів від тижня до тижня. Але згодом тиждень назвали неділею. У наші дні початок тижня рухається з понеділка. Понеділок був першим днем після неділі. Вівторок – другий день після неділі. Середа є серединою тижня, лише в тому випадку, якщо тиждень починається з неділі. У наш час, коли тиждень починається з понеділка. Середа не відповідає своїй назві. Четвер – четвертий день тижня після неділі. П’ятий день після початку тижня – п’ятниця. Субота – цього дня походить від слова «шабат» - спокій, відпочинок.
(Під час розповіді побудувати нову схему з карток. Седмиця: тиждень, понеділок, вівторок, середа, четвер, п ’ятниця, субота. Порівняти назви і порядок розташування днів тижня.)
-         Прочитайте в підручнику на с. 131 слова в рамках. Назвіть орфограми.
-         Запишіть їх  в зошити. Поставте наголос у цих словах. Запам’ятайте їх правопис.
3. Аналіз змісту малюнків.Встановлення відповідності між малюнками і  схемами речень.
-          Розгляньте малюнки.
-          Що спочатку лежало на листочку? (Спочатку на листочку лежало яйце.)
-          Хто виповз з яйця? (З яйця виповзла гусінь)
-          Чим живилась гусінь?(Яблуком, грушами, сливами, полуницями, апельсинами, морозивом, кавуном).
-         Знайдіть на с. 131 речення , в якому сказано, коли вона з’їла яблуко. (У понеділок вона гризла яблуко.)(На дошці над карткою зі словом понеділок прикріпити малюнок яблука
-         Прочитайте наступне речення (….з’їла дві груші) .
-         Коли це було ? (У вівторок) (На дошці над словом вівторок прикріпити малюнок груш )
-         Читаємо далі. (У середу смакувала …)Чим? (Сливами)
-         (У четвер скуштувала…) Що? (Полуниці).
-         (….Ласувала)Коли? (У п’ятницю). Чим? (Апельсинами).
-         (….Пригостилась ) Коли? (У суботу?) Чим? (кавуном та морозивом)
-         Що збудувала гусінь, коли поласувала фруктами та ягодами? (Потім збудувала собі кокон.)
-          Що відбулося потім?( Через два тижні  вилетів метелик.)
понеділок
(Під час читання речень на дошці над днями тижня прикріпити відповідні малюнки фруктів та ягід).



                                                                 
 
Вівторок

Середа

Четвер

П'ятниця

Субота

Неділя




- А тепер давайте складемо  казку  під назвою «Звідки прилетів метелик».
(Діти читають речення, доповнюють їх словами, опираючись на картки на дошці)
      Спочатку на листочку лежало яйце. У неділю з нього виповзла гусінь. У понеділок вона гризла яблуко. У вівторок з’їла дві груші. У середу смакувала сливами. У четвер скуштувала полуниць. У п’ятницю ласувала апельсинами. У суботу пригостилась морозивом та кавуном. Потім збудувала собі кокон. А через два тижні стала метеликом.

5. Запис тексту в зошити.
І група списує речення, доповнюючи їх словами за схемами та малюнками.
ІІ група доповнює речення за схемами і поширює їх прикметниками.
-         Щоб казка була красивішою, доберіть до іменників прикметники і доповніть ними речення.
-         Яйце ( яке?) маленьке, гусінь (яка?)зелена, яблуко (яке?) наливне, груші (які?) духмяні, сливи (які?) сині, полуниці (які?) стиглі, апельсини (які?) запашні, морозиво (яке?) солодке, кавун (який?)  соковитий, кокон (який?) зручний, метелик (який?) гарний.
       Спочатку на листочку лежало маленьке яйце. У неділю з нього виповзла маленька зелена гусінь. У понеділок вона гризла наливне яблуко. У вівторок з’їла дві духмяні груші. У середу смакувала синіми сливами. У четвер скуштувала стиглих  полуниць. У п’ятницю ласувала запашними  апельсинами. У суботу пригостилась солодким морозивом та соковитим  кавуном. Потім збудувала собі зручний кокон. А через два тижні вилетіла з нього гарним метеликом.
6. Слухання казки.
7 . Лексична вправа
— Які дієслова використані в казці?  (Лежала, виповзла, гризла, з’їла, смакувала, скуштувала, ласувала, пригостила, збудувала.)
— Усно поставте питання до використаних дієслів.
— Які дієслова подібні за значенням до дієслова з’їла? (Скуштувала, пригостилась)
8.  Цікаво знати!
З незапам’ятних часів метелики асоціюються з весною, красою, вічністю. Вони були символом безсмертності, щастя, вірності, любові, а деякі молодята в наш час відпускають метеликів на весіллі замість голубів. Ці загадкові і безперечно красиві істоти є джерелом поетичного натхнення і стали героями багатьох міфів і легенд.
ü Наука, що вивчає метеликів, називається лепидоптерологія.
ü У тропічних лісах Нового і Старого світу існує вид метеликів, самці якого харчуються сльозами тварин.
ü Смакові рецептори у метеликів перебувають на лапках, тобто стоячи на рослині, вони можуть відчути її смак.
ü Метелики ніколи не сплять.
ü  Найбільший витривалий метелик світу має назву «Монарх». Він може подолати відстань у тисячу кілометрів без зупинок.
Максимальна швидкість, яку може розвинути це маленьке творіння — 12 миль на годину, але існують види, які досягають позначки в 50 км / ч (31 миля на годину).

IV. ПІДСУМОК УРОКУ
— Чи сподобалося вам складати казки?
-    Як пишеться слово понеділок (середа, четвер, неділя)?
-  Що раніше означало слово тиждень?
-  Як називався тиждень?
- Що вас зацікавило на уроці?
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
— Розкажіть складену на уроці казку своїм рідним.
— Пригадайте, що ви робили у понеділок, середу, четвер?
— Намалюйте метелика.








-          

Немає коментарів:

Дописати коментар